ujuni.ahmed

Maahanmuuttajavanhempien roolin tärkeys koulumaailmassa.

Olin 3.luokalla kun saatiin lupa luokkakavereiden kanssa esittää playbackina Spice girls:siä koulumme joulujuhlissa. Olin tosi onnellinen sillä minun ei tarvinnut kilpailla Mel B:n roolista, olinhan ainoa tumma tyttö luokassa. Rakastin Spaissareita yli kaiken, niin kuin varmaan kaikki teinit ympäri maailmaa. Emma oli minun lemppari. Valitettavasti tiesin että kotona ei esityksestä tykätty, joten salasin koko asian. Harjoitusten sijaan kerroin kotona että meillä on läksyopetusta.  Esitys sujui hyvin, koko koulu tykkäsi ja me oltiin ihan kuin maailmantähtiä. Muistan hämärästi kuitenkin sen että hieman harmitti että vanhempani ei ollut siellä näkemässä esitystä ja kehumassa ja tukemassa, niin kuin muiden tyttöjen vanhemmat.  Vanhempana ymmärsin, että syy miksei minua sen enempää harmittanut johtui siitä, että tiesin että tein jotain mitä en olisi saanut tehdä silloin.

Syksy on taas täällä ja koulut alkaa. Ekaluokkaiset aloittavat koulutaipaleen, toiset siirtyvät ylä-asteelle ja monet aloittavat jo toisen asteen koulua.  Näitä lapsia ja nuoria yhdistävät varmasti samantyyppiset ajatukset ja odotukset tulevasta koulutiestä , kuten myös heidän opettajiaan ja vanhempiaan.  Se on tärkeä vaihe elämässä joka tulee vaikuttamaan loppuun asti.

Itse haluan painottaa maahanmuuttajataustaisten nuorten sekä heidän perheiden näkökulmien huomioimista enemmän peruskoulussa.  Vaikka nuoret/lapset olisivat syntyneet Suomessa, ja siten samalla viivalla kantasuomalaisten lasten kanssa, niin on otettava huomioon JOS vanhemmat eivät ole käyneet koulujaan täällä. Heillä on eri käsitykset suomalaisesta koulumaailmasta. Tämä näkyy esim. koulujen yhteisissä tilaisuuksissa, jotka ovat ehkä lapselle yksiä merkityksellisimmistä identiteettiä vahvistavista kokemuksista.  Se näkyy myös siinä, että vanhempien huono kielitaito saattaa ajaa lapset s2-tunneille ilman syytä. Toki meillä on myös monia kantasuomalaisia vanhempia (alkoholismi , työt, välinpitämättömyys. ym.), joiden tulisi myös kiinnittää asiaan huomiota, mutta koen, että maahanmuuttajataustaisten perheiden haasteiden syitä ei tiedosteta yhtä laajasti.

Olen pistänyt merkille myös, että vanhempien kanssa olisi tarvetta käydä läpi tiettyjä valistusaiheita, mistä olisi hyvä puhua myös kotona.  Mm. päihde- ja seksuaalivalistuksien olemassaolosta olisi järkevää kertoa vanhempainillassa kulttuuritulkkien kera vanhemmille ja huomioida aiheiden olevan monille vielä tabu. Samoin harrastusten tärkeyttä, etenkin tyttöjen kohdalla, tulisi ottaa vanhemmille puheeksi.  Äärimmäisen tärkeänä pidän myös infoamista erilaisista oppimisvaikeuksista, joita nuorilla ja lapsilla saattaa esiintyä.  

Vaikka nämä ovat asioita jotka ovat monille opettajille ja nuorten kanssa töitä tekevillä ammattilaisille tuttuja, niin monilla puuttuvat keinot edistää vanhempien ymmärrystä. Etenkin jos yhteinen kieli puuttuu, valitettavasti moni luovuttaa asioiden suhteen. Toki tässäkään ei voi yleistää kaikkia (painotan) maahanmuuttajataustaisia perheitä, mutta ne perheet, joita nämä haasteet koskettavat on otettava huomioon.  Siksi opetuksessa oppilaiden yksilöiminen jo varhaisessa vaiheessa on mielestäni tärkeää ja oppilaan etujen ajattelemista.

Toinen asia, minkä haluan nostaa esille, on maahanmuuttajataustaisten nuorten identiteetin tukeminen.  Esim. mitä jos nuoren identiteettiin kuuluu asioita joita ei tunnisteta vanhempien kulttuurissa tai pahimmassa tapauksessa hyväksytä? Hyvä esimerkki on seksuaalinen suuntautuminen tai liian länsimaalainen harrastus. Riittääkö pelkkä tukeminen koulussa tai muualla nuorelle? Olen törmännyt tapauksiin, joissa nuorten identiteettiä yritetään vahvistaa useiden eri tahojen välityksellä, kuten kodin, koulun ja kaveripiirin. Kun nuorta painostetaan olemaan tietyntyyppinen ja odotukset tulevat niin erilaisista kulttuureista, niin ristiriitaiset kasvatusmallit saattavat syrjäyttää nuoren sekä yhteiskunnasta että vanhempien yhteisöstä. Sen lisäksi myös nuori saattaa joutua itsensä kanssa kriisiin. Näiden asioiden huomioiminen esimerkiksi koulussa on tärkeää, jottei nuorelle pääsisi syntymään identiteettikriisiä. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Onhan perheen asenne ja kasvatus tietysti vanhempien koulutustasoa tärkeämpää.Kirjoittaja varmasti tietää enemmän maahanmuuttajavanhempien koulutusnäkemyksistä. Niistä nyt ei ainakaan lehdissä kirjoitella.

On aivan turha käyttää aina vaan lisää rahaa ja resursseja koulussa jos ongelman syyt ovat kotona. Vaikka ämpärillä kaatais oppia, vastaanottajankin täytyy olla avoinna.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

En opettajana ole kyllä ihan varma kannattaako niin painokkaasti keskittyä noihin hotspotteihin, eli mahdollisiin konfliktikohtiin. Ne voi tuoda luontevasti esiin, mutta ei irti kokonaiskuvasta: pitää esitellä meikäläisen kasvatusajattelun peruslinjoja ja sitä kautta tulevat sitten esiin tytöt, musiikki, seksuaalikasvatus, kuvat, evoluutio, uskonto jne - mitä nämä arat paikat nyt kenellekin ovatkaan.

Olisi parempi motivoida ja saattaa vanhemmat ymmärtämään ja hoksaamaan itsekin miten täällä ajatellaan kasvatuksesta ja yksilöllisyydestä jne. Siinä on omaksumista kantasuomalaisillakin. Monilla on yllättävänkin väärät ja vanhentuneet käsitykset koulusta ja sen tehtävästä.

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

En tiede, onko koulumaailmassa tapahtunut 40 vuodessa mitään muutosta, eivät ne opettajat halunneet keskustella minun kansa, suomalainen äiti taisi olla mieluisempaa ja helpompi vastus.
Sain itse tietää miten lapsiani kohdeltiin 80 luvulla vasta siinä vaiheessa kun he olivat aikuisia, eivät ne silloin uskaltaneet isällä kertoa, pelkäsivät että puran koko koulu jos olisivat kertoneet.

Käyttäjän KaroKankus kuva
Karo Kankus

Minkälaisia harrastuksia esimerkiksi suomensomalialaisten vanhemmat voisivat pitää liian länsimaalaisina? Olisiko gootiksi ryhtyminen ja alakulttuuriin liittyvien asioiden fanittaminen liian länsimaalaista?

Toimituksen poiminnat